Actueel

Stoppen met roken

Stoppen met roken

Iedereen weet dat stoppen met roken gezonder is, maar voor veel mensen is het toch erg lastig om die stap te zetten. Het maakt niet uit hoe oud je bent, stoppen met roken heeft altijd zin en zal altijd een positief effect hebben op je gezondheid. De helft van de rokers overlijdt namelijk aan de gevolgen van roken, waarvan maar liefst een kwart al vóór zijn of haar 65e verjaardag. En hoe moeilijk stoppen met roken ook is, onze cursus zal je overtuigen deze stap te zetten. 

 

Na de cursus ga je gezonder door het leven, zit je beter in je vel en zal je ook nog eens veel geld gaan besparen. De cursus duurt maar 4 uur en kost je eenmalig slechts € 100,-, wat je als je gestopt bent natuurlijk binnen no time hebt terugverdiend. Dit is dus een kleine investering in je grootste bezit, namelijk je gezondheid. Deze investering zal zijn vruchten gegarandeerd afwerpen.  Bekijk hier de beschikbare data en schrijf je in.

 

De voordelen van stoppen met roken

Stoppen met roken kent natuurlijk vele voordelen voor je gezondheid. Zo verkleint na het stoppen met roken de kans op diverse vormen van kanker. Ook de kans dat je last krijgt van hart- en vaatziekten wordt aanzienlijk kleiner. De verbetering van je gezondheid en verlenging van je levensverwachting is natuurlijk het grootste voordeel van stoppen met roken. Maar stoppen met roken brengt meer voordelen met zich mee. 

 

Het levert minder stank op, je wordt niet meer beperkt bij sociale aangelegenheden -- omdat je naar buiten moet -- en je bespaart er ontzettend veel geld mee. Wist je namelijk dat iemand die een pakje per dag rookt, gemiddeld op jaarbasis bijna 3.000 euro uitgeeft aan roken? Daar kun je leuk van op vakantie!

 

Hoe stop je met roken?

Er zijn verschillende manieren om te stoppen met roken. Het is natuurlijk belangrijk dat je een manier vindt en kiest die bij jou past. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste mensen stoppen met roken zonder de hulp van begeleiding of medicijnen. Maar vaak is het wel moeilijker om dan volledig te stoppen met roken en ook gestopt te blijven. 

 

Wist je dat de meeste mensen 5 tot 7 pogingen nodig hebben om definitief te stoppen met roken? Als je het al vaker hebt geprobeerd of er tegenop ziet om te stoppen met deze gewoonte, kan wat hulp, zoals door middel van onze cursus, een steuntje in de rug zijn. Met de juiste steun verdubbel je namelijk de kans op succes. 

 

Als je wilt stoppen met roken, is het fijn om je goed voor te bereiden. Je kunt vooraf een plan maken om af te bouwen en erover nadenken of je hulpmiddelen zou willen gebruiken die je kunnen helpen bij het stoppen. Ook is het handig om alvast een plan maken voor wat je zou kunnen doen wanneer je het even moeilijk hebt. Voor veel mensen werkt het goed om eerst wat minder te gaan roken voordat ze volledig stoppen. Anderen vinden het juist makkelijker om meteen helemaal te stoppen en even door de zure appel heen te bijten. 

 

Is het mogelijk om gedeeltelijk te stoppen met roken?

Sommige mensen willen eigenlijk wel stoppen, maar omdat dat erg lastig voor hen is, willen ze minder gaan roken. Vaak lukt dit wel voor een tijdje, maar ook minder roken is erg lastig. Wanneer je minder gaat roken, krijgt je lichaam namelijk minder nicotine binnen. Vervolgens gaat het lichaam om meer nicotine vragen. Het lichaam heeft dan namelijk behoefte aan de hoeveelheid nicotine die het gewend is. 

 

Doordat je lichaam dit signaal afgeeft, krijg je zin om te roken. Het is daarom vaak moeilijk om minder roken lang vol te houden. Uiteindelijk is volledig stoppen met roken makkelijker en natuurlijk ook een stuk beter voor je gezondheid. Minder roken kan wel helpen als eerste stap in het volledig stoppen met roken. 

 

Wat gebeurt er als ik stop met roken?

Zodra je stopt met roken begint je lichaam met herstellen. De chemische stoffen in sigarettenrook zijn namelijk schadelijk voor je lichaam. Het herstelproces begint zodra je stopt. Nieuwe lichaamscellen zullen de beschadigde cellen gaan vervangen. Doordat dit proces meteen begint, neemt de kans op longkanker ook direct na het stoppen met roken af. Uiteraard kost het wel tijd om de aangebrachte schade volledige te herstellen. 

Meer over de voordelen en gevolgen van stoppen met roken lees je hier.

 

Wat gebeurt er op langere termijn met je lichaam?

Ongeveer 5 jaar nadat je gestopt bent met roken, is de kans op slokdarm- of mondholtekanker gehalveerd. Ook is na 5 jaar de achteruitgang van de longfunctie van een COPD-patiënt vergelijkbaar met die van iemand die nooit gerookt heeft. Dit is dus een aanzienlijke gezondheidswinst! 

 

Maar het houdt hiermee nog niet op. Zo’n 10 jaar nadat je gestopt bent met roken is ook de kans op longkanker gehalveerd ten opzichte van wanneer je wel zou zijn blijven roken. En de kans op longkanker blijft in de jaren hierna alleen maar dalen. 

 

Ontwenningsverschijnselen wanneer je stopt met roken

Wanneer je stopt met roken, kun je last krijgen van ontwenningsverschijnselen, ook wel afkickverschijnselen genoemd. Niet iedereen krijgt last van deze ontwenningsverschijnselen. Laat de angst voor ontwenningsverschijnselen je er dus niet van weerhouden om te stoppen met roken, voor veel mensen valt het namelijk achteraf erg mee. 

 

De eerste dagen na het stoppen zijn deze ontwenningsverschijnselen het ergst. Na twee weken worden de ontwenningsverschijnselen aanzienlijk minder. Je zult dus echt even door deze periode heen moeten, maar daarna wordt het echt makkelijker om blijvend te stoppen met roken. 

 

Waarom krijg je last van ontwenningsverschijnselen?

Nicotine is erg verslavend. Het geeft je een tijdelijk lekker gevoel, het werkt kalmerend en het verlicht pijn en angst. Ook kun je je door nicotine beter concentreren. Dit klinkt allemaal positief, maar als nicotine is uitgewerkt, zal je de tegenovergestelde effecten juist voelen. Je wordt onrustig, kunt je slecht concentreren en voelt je minder vrolijk. Deze nare effecten verdwijnen weer als je opnieuw rookt en weer opnieuw nicotine in je lijf krijgt. 

 

Wanneer je veel rookt, ben je dus eigenlijk constant kleine, beginnende ontwenningsverschijnselen aan het verminderen. Als je stopt met roken, worden deze verschijnselen tijdelijk even heel sterk, omdat je lichaam om meer nicotine vraagt. De verschijnselen nemen weer af wanneer je lichaam went aan de nieuwe situatie. Je bent dan niet meer afhankelijk van nicotine. 

 

Van welke ontwenningsverschijnselen kun je last krijgen?

De ontwenningsverschijnselen die voorkomen bij stoppen met roken lopen behoorlijk uiteen. Zo kun je bijvoorbeeld last krijgen van hoofdpijn en een onrustig gevoel ervaren. Ook kun je chagrijnig zijn, slecht slapen, meer eetlust krijgen (meer behoefte om te snoepen), last krijgen van misselijkheid, gaan trillen, hoesten en zweten. Ook obstipatie (verstopping) is niet ongebruikelijk bij het stoppen met roken. 

 

Bedenk goed dat je behoorlijk wat teweegbrengt in je lichaam. Als je twijfelt, je echt niet goed voelt of je zorgen maakt, kun je uiteraard altijd contact opnemen met je huisarts om te overleggen of de ontwenningsverschijnselen waarvan je last hebt geen kwaad kunnen en gebruikelijk zijn. 

 

Stoppen met roken tips

Om je alvast een duwtje in de goede richting te geven, geven we je graag een aantal tips die je op kunt volgen als je van plan bent om te stoppen met roken. Als je onderstaande tips opvolgt, wordt het alweer een stukje makkelijker om het stoppen vol te houden.

 

  1. Zeg elke ochtend tegen jezelf als je wakker wordt: “vandaag ben ik rookvrij”.
  2. Begin de dag ontspannen en met een goed en gezond ontbijt.
  3. Beeld je in hoe trots je op jezelf bent als je vanavond naar bed gaat zonder de hele dag gerookt te hebben.

 

Op onze stoppen met roken tips pagina staan deze, en nog veel meer tips om te stoppen met roken.